Uit de weginspectie 2023 blijkt dat ruim 12% van de oppervlakte verhardingen niet voldoet aan de CROW kwaliteit D.
Doordat afgelopen jaren ingezet is op het voorkomen van kapitaalvernietiging (welke het snelst optreedt bij asfaltwegen), is er meer aandacht geweest voor de asfaltwegen en minder voor de elementenverharding. Hierdoor is het achterstallig onderhoud van elementenverhardingen toegenomen tot 17,1% van de oppervlakte die niet aan de gestelde minimale eisen voldoet.
Inspectie 2023 | A | A+ | B | C | D |
---|---|---|---|---|---|
Asfalt | 35,6% | 22,2% | 35,7% | 0,6% | 5,9% |
Beton | 3,0% | 90,2% | 6,4% | 0,4% | 0,1% |
Elementen | 30,4% | 23,2% | 27,1% | 2,1% | 17,1% |
Eindtotaal | 32,2% | 23,8% | 30,4% | 1,5% | 12,1% |
Minimale eis: alles minimaal C-niveau m.u.v. centra en uitvalswegen (B)
In de Nederlandse wet (art. 6:174 BW) is geregeld dat een wegbeheerder aansprakelijk is voor de schade die ontstaat door een gebrek in de weg. Aangezien het lastig is om dit risico kwantificeerbaar te maken houden we P.M. aan. Begin 2025 verwachten we de resultaten van de periodieke weginspectie.