Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen
Achterstallig onderhoud
Er is sprake van aanzienlijke hoeveelheid achterstallig onderhoud. De verwachting is dat bij gelijkblijvend investeringsniveau het achterstallig onderhoud zal toenemen. Preventief/planmatig onderhoud valt volgens deze prioritering immers vaak buiten het werkpakket.

De achterstand is vooral terug te zien op de elementenverhardingen, waar ruim 17% van het verharde oppervlak niet voldoet aan het afgesproken kwaliteitsniveau (tegenover 6% bij asfaltverhardingen). In het MIP wordt daarom om een investering in elementenverhardingen gevraagd.

Wegenscanner
Wegenonderhoud wordt vooral op basis van visuele weginspecties gepland. Vaak zijn we dan laat met reparaties (de schade is immers al zichtbaar), of komen we vaker terug op dezelfde weg. Op basis van een wegenscan (grondradar) verwachten we beter in staat te zijn om onderhoudsmaatregelen efficiënt/ vroegtijdig te plannen.

Openbare verlichting
In toenemende mate hebben we last van netwerkstoringen. Lichtmasten blijven daardoor soms langere tijd buiten werking. Dit zijn storingen in het OVL-netwerk, vaak als gevolg van veroudering in combinatie met veel neerslag, Het OVL-netwerk is in beheer bij Enexis. We merken dat oplostijden soms langer zijn dan gewenst.

Enexis is bezig aansluitingen te standaardiseren. Hiervoor is een compacte aansluit module ontwikkeld (CAM). Deze wordt vooralsnog alleen toegepast bij nieuwe aansluitingen.  

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2024 09:52:37 met de export van 10/25/2024 09:49:12